Změna pomocí tabulky


Ahoj přátelé,
co říkáte na nějakou příjemnou změnu? Na změnu pomocí tabulky. Pokud o něco usilujete, ale zatím jste pro to mnoho nebo nic neudělali, tak jste tu správně. Článek by Vás mohl rozhoupat a nakopnout tím správným směrem.

Na úvod si položíme několik otázek, na které si společně odpovíme. Ujasníme si co, proč a jak bychom chtěli něco změnit, něčeho docílit a pak se podíváme na jednoduchou pomůcku, která nám výzvu umožní vizualizovat a nahlédnout na to, jak se nám daří.


Otevřete se změnám, ale neztrácejte své vlastní hodnoty.

Dalajláma

Tvoříme si vlastní výzvy

Co byste chtěli změnit?

Položte si otázku: Co byste chtěli změnit? Můžete se zaměřit např. na Vaše vlastnosti, na ty, které byste chtěli zlepšit, nebo na něco čeho byste chtěli dosáhnout. Např.:

  • být šťastný
  • být ohleduplnější k přírodě
  • lépe se stravovat
  • dělat to, co mě baví
  • přestat pomlouvat
  • naučit se cizí jazyk
  • zapojit se do dobrovolnické činnosti
  • poznat nové přátele
  • změnit práci
  • cestovat
  • věnovat více času rodině
  • umět říci NE
  • trávit méně času u TV a PC
  • udělat si ve věcech pořádek
  • být upřímný
  • přestat kouřit
  • zpříjemnit si vstávání
  • pořídit si psa
  • zbavit se strachu
  • někoho příjemně překvapit

Napište si někam, řekněme pro začátek do 10 věcí, které byste si přáli změnit nebo jich docílit. Roztřiďte si je na krátkodobé (v rámci dne, týdne) a dlouhodobé (v rámci měsíce nebo roků). Pak si je očíslujte podle priority.

Proč to chceme udělat?

Nyní si položme druhou otázku. Proč to chceme udělat? Tím možná zjistíte, že o čem jste přesvědčení že chcete, že o to vůbec nestojíte anebo naopak Vám to napoví, jak se k danému cíli přiblížit.

Co chci

Proč to chci

zlepšit si kondičku

budu se cítit dobře

udělat si pořádek ve věcech

budu vědět kde hledat věci, bude vše na svém místě

věnovat více času rodině

protože jsem s rodinou rád a rodina mě potřebuje

zbavit se strachu

zbavím se tak svázanosti, posunu se dál

naučit se cizí jazyk

domluvím se dobře v cizině

zapojit se do dobrovolnické činnosti

budu mít dobrý pocit z toho že pomáhám ostatním

lépe se stravovat

ulehčím tak organismu, budu se lépe cítit

zpříjemnit si vstávání

budu se těšit na ráno a zpříjemním si tak celý den

přestat kouřit

prospěje to mému zdraví, okolí, miminku

přestat pomlouvat

budu se lidem moci upřímně podívat do očí, nebudu tím plýtvat čas

Jak změny docílím?

Když už víme čeho chceme docílit a proč, přichází na řadu třetí otázka: Jak toho docílím? Co je pro to potřeba udělat? Zde uvádím několik příkladů:

Co chci

Jak toho docílím?

zlepšit si kondičku

každé ráno budu alespoň 15 minut cvičit

udělat si pořádek ve věcech

uklidím pokoj, nepotřebné věci vyházím a roztřídím si papíry

věnovat více času rodině

vyhradím si čas, který budu trávit s rodinou a nenechám si do něho zasahovat

přestat pomlouvat

budu si uvědomovat to, co říkám a raději se budu věnovat užitečnějším věcem

zbavit se strachu

zjistím čeho se bojím a pokusím se strach překonat

naučit se cizí jazyk

začnu se učit slovíčka a gramatiku z učebnice, kterou jsem si jako motivovaný zakoupil před 5-ti lety

zapojit se do dobrovolnické činnosti

najdu si organizaci, která mě zajímá a napíšu jim, zda bych se mohl zapojit

lépe se stravovat

najdu si recepty a nakoupím kvalitní suroviny

zpříjemnit si vstávání

každý večer před spaním si udělám dobrou snídani na další den

přestat kouřit

postupně omezím kouření, nejprve na max. 2 krabičky denně

přestat pomlouvat

budu si uvědomovat když pomlouvám a za včas to ukončím a raději o druhých budu mluvit v pozitivních barvách

Kdy se do toho dám?

No nejlépe hned teď. Pokud Vám to situaci neumožní, napište si alespoň do kalendáře termín, kdy se změnou hodláte začít.


Život patří živým, ten kdo žije, musí počítat se změnami.

Johann Wolfgang von Goethe

Tabulka na výzvu

Tak a nyní to dejme všechno dohromady. Víme čeho chceme docílit, proč, jak a kdy. Pojďme tedy začít. Připravil jsem pro Vás pomůcku. Nejedná se o nic převratného, je to jednoduchá tabulka. Tabulku si samozřejmě upravte tak, jak uznáte za vhodné.

Struktura tabulky

Tabulka v levém sloupci reprezentuje seznam činností, které Vám pomůžou dosáhnout Vámi zvoleného cíle/změny. První řádek představuje časovou osu, v které jsou umístěny dny, měsíce, roky. Dny můžete očíslovat číslem od 1 do n, nebo např. datem, nebo číslem 1 až n a občas k číslu připsat aktuální datum apod. Nechám to na Vaší fantazii. Výzva může trvat den, týden, měsíc, rok nebo třeba celý život. Záleží na Vás, zda je Váš cíl krátkodobý nebo dlouhodobý. Do volných chlívečků si pak zapisujete nějaký symbol (zde je to např. křížek), který symbolizuje zda jste danou činnost splnili či nikoliv.

Doporučení

Nejde o to mít všechno zakřížkované. Buďtě k sobě upřímní. Po čase můžete zpozorovat, jak se z jednotlivých činností stávají návyky. Obvykle trvá 21 dní, než se z opakující činnosti stave návyk. Tabulka Vám umožní nahlédnout na to, ja se zlepšujete. Postupem času si můžete i přidat další činnosti a jakmile si vytvoříte návyk, nebudete potřebovat činnosti sledovat, budete je už dělat automaticky.


 Zdůrazňuji, nepřehánějte to ze začátku!
Není moc moudré napsat si 30 výzev a pak je pod stresem plnit každý den a mít výčitky z toho, že jste je všechny nesplnili. Takový postup bude mít spíše negativní dopad a tomu je přeci lepší předejít.

 Začněte pozvolna, např. s maximálně 5 výzvami a to takovými, které jste schopni splnit. To, že je neuděláte z lenosti, to neznamená, že je nedokážete splnit.


Vytváříme si vlastní tabulku

Rychlé a kreativní řešení bude, když si vezmete kus papíru a na něj si nakreslíte Vaší tabulku. Až ji budete mít, můžete si ji umístit někam na oči, abyste si výzvu připomínali.
Pokud si tabulku vylepíte na místo, kde ji můžou vidět i ostatní, ale přáli byste si vaše činnosti lehce anonymizovat, můžete místo celého názvu činnosti použít např. první písmena ze slov dané činnosti anebo nakreslit miniaturní obrázek, který bude symbolizovat danou činnost. Uvedu na příkladu:

zkratka/obrázek/parafráze

význam

VKM5KCD

vykouřím maximálně 5 krabiček cigaret denně

NIDKY NEUDĚLAL

dnes udělám něco co jsem ještě nikdy neudělal

(obrázek sprchy, kapky vody)

 dnes ráno se budu sprchovat studenou vodou

 USM

během dne se na někoho usměji

 NEJ UMIM

budu se snažit dělat věci jak nejlépe umím

(obrázek oka)

budu se snažit dívat se lidem do očí

Reálná tabulka

Reálná tabulka pak může vypadat takto:

Je to velmi jednoduché. Stačí Vám k tomu tužka a papír a udělat si čas na sebe, říct si co byste chtěli, napsat si činnosti, které Vás dovednou k vysněnému cíli a to je vše. Pokud se vyloženě chcete zaměřit na Vaše vlastnostni, udělejte si důkladou analýzu sami sebe a buďte při ní k sobě maximálně upřímní. Samozřejmě pokud dokážete k cíli přejít rovnou, psaní činností apod. nemá smysl.

 


Neznám slovo nejde – buďto nechci nebo neumím.